‘Ενα από τα σημαντικότερα κέντρα του Αιγαίου στα προϊστορικά χρόνια. Οι πρώτες εγκαταστάσεις στο Ακρωτήρι χρονολογούνται από την Ύστερη Νεολιθική Εποχή (τουλάχιστον από την 4η χιλιετία π.Χ.). Κατά την Πρώιμη Εποχή του Χαλκού (3η χιλιετία π.Χ.) υπήρχε οικισμός στο Ακρωτήρι. Κατά τη Μέση και την Πρώιμη Ύστερη Εποχή του Χαλκού (20ος-17ος αιώνας π.Χ.) ο οικισμός αυτός επεκτάθηκε και αναδείχθηκε σε ένα από τα σημαντικότερα αστικά κέντρα και λιμάνια του Αιγαίου.
Η μεγάλη του έκταση (περίπου 200 στρέμματα), η άριστη πολεοδομική του οργάνωση, το αποχετευτικό του δίκτυο, τα περίτεχνα πολυόροφα κτήρια του με τον έξοχο τοιχογραφικό διάκοσμο, την πλούσια επίπλωση και οικοσκευή μαρτυρούν για τη μεγάλη του ανάπτυξη.
Τα ποικίλα εισηγμένα προϊόντα που βρέθηκαν μέσα στα κτήρια δείχνουν πόσο ευρύ ήταν το πλέγμα των εξωτερικών σχέσεων του Ακρωτηρίου. Διατηρούσε στενές σχέσεις με τη Μινωική Κρήτη αλλά βρισκόταν σε επικοινωνία και με την Ηπειρωτική Ελλάδα, τη Δωδεκάνησο, την Κύπρο, τη Συρία και την Αίγυπτο.
Η ζωή στην πόλη τελείωσε απότομα το τελευταίο τέταρτο του 17ου π.Χ. αιώνα, όταν οι κάτοικοί της αποφάσισαν να την εγκαταλείψουν εξαιτίας ισχυρών σεισμών. Η έκρηξη του ηφαιστείου ακολούθησε. Τα ηφαιστειακά υλικά που κάλυψαν την πόλη και ολόκληρο το νησί προστάτευσαν ως σήμερα τα κτήρια και το περιεχόμενό τους, όπως έγινε και στην Πομπηία.
Στοιχεία για την κατοίκηση του Ακρωτηρίου της Θήρας κατά την προϊστορική εποχή άρχισαν να έρχονται στο φως από το δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα. Οι συστηματικές όμως ανασκαφές άρχισαν εκεί το 1967 από τον καθηγητή Σπυρίδωνα Μαρινάτο υπό την αιγίδα της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας. Ο Μαρινάτος αποφάσισε να ανασκάψει στο Ακρωτήρι ελπίζοντας ότι θα επαληθεύσει μια παλιά του θεωρία που είχε δημοσιεύσει από τη δεκαετία του ’30, ότι η έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας προκάλεσε την κατάρρευση του πολιτισμού της Μινωικής Κρήτης. Μετά το θάνατο του Μαρινάτου, στα 1974, η ανασκαφή συνεχίζεται υπό την διεύθυνση του καθηγητή Χρίστου Ντούμα.
Επάνω στα αποκαλυπτόμενα μνημεία δεν γίνονται επεμβάσεις, παρά μόνον όσες απαιτούνται για τη στερέωσή τους και για τη διάσωση των ποικίλων μαρτυριών, της καταστροφής συμπεριλαμβανομένης.
Σημαντικότερα μνημεία και αρχιτεκτονικά σύνολα της περιοχής θεωρούνται:
Ξεστή 3: Μεγάλο, διώροφο τουλάχιστον, κτήριο με 14 δωμάτια σε κάθε όροφο. Πολλά από τα δωμάτια συνδέονται μεταξύ τους με πολύθυρα και είναι τοιχογραφημένα. Σε ένα από αυτά υπάρχει “δεξαμενή καθαρμών”, χώρος που θεωρείται ιερός. Οι πιο ενδιαφέρουσες από τις τοιχογραφίες είναι εκείνες των Κροκοσυλλεκτριών και του Βωμού. Η πρώτη απεικονίζει τρεις γυναίκες σε αγρό με ανθισμένους κρόκους και ένα βωμό, ενώ η δεύτερη γυναίκες που μαζεύουν κρόκους και τους προσφέρουν σε καθιστή θεότητα πλαισιωμένη από πίθηκο και γρύπα. Οι αρχιτεκτονικές ιδιορρυθμίες του κτηρίου και τα θέματα των τοιχογραφιών οδηγούν στο συμπέρασμα ότι στην Ξεστή 3 τελούνταν κάποιες τελετές.
Τομέας Β: Ο τομέας Β περιλαμβάνει πιθανότατα δύο ξεχωριστά κτήρια προσκολλημένα το ένα στο άλλο. Από τον όροφο του δυτικού κτηρίου προήλθαν οι τοιχογραφίες των Αντιλοπών και των Πυγμάχων. Από το ανατολικό κτήριο προήλθε η τοιχογραφία των Πιθήκων, μία σύνθεση με πιθήκους να σκαρφαλώνουν σε βράχους στις όχθες ενός ποταμού.
Δυτική οικία: Η Δυτική οικία είναι ένα σχετικά μικρό αλλά καλά οργανωμένο κτήριο. Στο ισόγειο υπάρχουν αποθήκες τροφίμων, εργαστηριακοί χώροι, μαγειρείο και εγκατάσταση μυλώνα. Ο πρώτος όροφος καταλαμβάνεται από ένα ευρύχωρο δωμάτιο, όπου ήταν εγκατεστημένοι αργαλειοί, μία αποθήκη σκευών και τροφίμων, ένα αποχωρητήριο, και από δύο συνεχόμενους τοιχογραφημένους χώρους. Από αυτούς, ο ένας διακοσμείται με τις δύο τοιχογραφίες των Ψαράδων, την τοιχογραφία της Ιέρειας και τη διάσημη μικρογραφική ζωφόρο του Στόλου που περιτρέχει τους τέσσερις τοίχους του. Η ζωφόρος απεικονίζει ένα στόλο που επισκέπτεται παράλιες πόλεις, η τελευταία από τις οποίες ταυτίζεται με το ίδιο το Ακρωτήρι. Ο άλλος χώρος διακοσμείται με τις οκτώ τοιχογραφίες των Θαλαμίσκων Πλοίων. Πρόκειται για μία λεπτομέρεια της μικρογραφικής ζωφόρου που επαναλαμβάνεται οκτώ φορές με μικρές παραλλαγές στους τοίχους του.
Συγκρότημα Δ: Το Συγκρότημα Δ αποτελείται από τέσσερα κτήρια. Ενα δωμάτιο του ανατολικού κτηρίου βρέθηκε διακοσμημένο με την τοιχογραφία της Ανοιξης. Εδώ ο ζωγράφος απέδωσε με ιδιαίτερη ευαισθησία ένα βραχώδες τοπίο με ανθισμένους ερυθρούς κρίνους ανάμεσα στους οποίους πετούν χελιδόνια. Στο ίδιο κτήριο βρέθηκαν πρόσφατα πινακίδες της Γραμμικής Α γραφής. Ολα τα κτήρια του Συγκροτήματος Δ έδωσαν σπουδαία κινητά ευρήματα, όπως άφθονη εισηγμένη κεραμεική και πολύτιμα λίθινα και μεταλλικά αντικείμενα.
Οικία των Γυναικών: Στο κτήριο αυτό βρέθηκε η τοιχογραφία των Γυναικών και των Παπύρων στην οποία οφείλει και το όνομά του. Πρόκειται για ένα μεγάλο διώροφο οικοδόμημα, το πιο ενδιαφέρον αρχιτεκτονικό στοιχείο του οποίου είναι ο φωταγωγός στο κέντρο του.
Ξεστή 4 : Η Ξεστή 4 είναι ένα μεγαλόπρεπο τριώροφο οικοδόμημα, το μεγαλύτερο που ανασκάφηκε ως τώρα. Ολες του οι όψεις είναι επενδυμένες με λαξευτούς ορθογώνιους όγκους τόφου. Τα θραύσματα των τοιχογραφιών που ήλθαν στο φως ως σήμερα ανήκουν σε μία σύνθεση που στόλιζε το κλιμακοστάσιο της εισόδου και απεικονίζουν πομπή δωροφόρων ανδρών σε φυσικό μέγεθος να ανεβαίνουν σε βαθμίδες κλίμακας. Πρόκειται πιθανότατα για δημόσιο κτήριο, όπως αποδεικνύουν το ασυνήθιστα μεγάλο του μέγεθος, η εντυπωσιακή εξωτερική του εμφάνιση και ο τοιχογραφικός του διάκοσμος.
Ευρήματα απο τις ανασκαφές στο Ακρωτήρι εκτιθενται στο Μουσείο Προϊστορικής Θήρας.
Akrotiri of Thera
It is one of the most important prehistoric settlements of the Aegean. The first habitation at the site dates from the Late Neolithic times (at least the 4th millenium B.C.). During the Early Bronze Age (3rd millenium B.C.), a sizeable settlement was founded and in the Middle and early Late Bronze Age (ca. 20th-17th centuries B.C.) it was extended and gradually developed into one of the main urban centres and ports of the Aegean. The large extent of the settlement (ca. 20 hectares), the elaborate drainage system, the sophisticated multi-storeyed buildings with the magnificent wall-paintings, furniture and vessels, show its great development and prosperity. The various imported objects found in the buildings indicate the wide network of its external relations. Akrotiri was in contact with Crete but also communicated with the Greek Mainland, the Dodecanese, Cyprus, Syria and Egypt. The town’s life came to an abrupt end in the last quarter of the 17th century B.C. when the inhabitants were obliged to abandon it as a result of severe earthquakes. The erruption followed. The volcanic materials covered the entire island and the town itself. These materials, however, have protected up to date the buildings and their contents, just like in Pompei.
The most important buildings of the site are:
Xeste 3: Large edifice, at least two-storeys high, with fourteen rooms on each floor. Some of rooms were connected by multiple doors and decorated with magnificent wall-paintings. In one of them there was a “Lustral basin”, which is considered a sacred area. The most interesting of the frescoes are the ones of the Altar and of the Saffron Gatherers. The former depicts three women in a field with bloomed crocuses and an altar, and the latter, female figures engaged in collecting crocuses which they offer to a seated goddess, flanked by a blue monkey and a griffin. Judging from the architectural peculiarities of the building and the themes of the frescoes, one may conclude that Xeste 3 was used for the performance of some kind of ritual.
Sector B possibly comprises two separate buildings, the one attached to the other. From the first floor of the western building, came the famous wall paintings of the Antelopes and the Boxing Children. The eastern building yielded the ?fresco of the Monkeys?, a composition of monkeys climbing on rocks at the side of a river.
The West House is a relatively small, but well-organized building. In the ground floor there are storerooms, workshops, a kitchen and a mill-installation. The first floor is occupied by a spacious chamber used for weaving activities, a room for the storage mainly of clay vessels, a lavatory and two rooms, the one next to the other, embellished with magnificent murals. The first was decorated with the two frescoes of the Fishermen, the fresco of the Young Priestess and the famous Flotilla miniature frieze. The latter ran around all the four walls and depicted a major overseas voyage, in the course of which, the fleet visited several harbours and towns. The rocky landscape, the configuration of the harbour and the multi-storeyed buildings identify the port, which is the fleet’s final destination, as the prehistoric settlement at Akrotiri. The walls of the second room were decorated with a single motif which was repeated eight times. This motif is identified as the cabin at the stern of the ships depicted in the miniature frieze.
Complex Delta includes four houses. A room of the eastern building is decorated with the Spring fresco: the artist represented with special sensitivity a rocky landscape, planted with blossoming lilies, between which swallows fly in a variety of positions. Tablets of the Linear A script have recently been found in the same building. All four buildings yielded interesting finds such as abundant imported pottery and precious stone and bronze objects.
House of the Ladies. The large, two-storeyed building was named after the fresco with the Ladies and the Papyruses, which decorated the interior. The most interesting architectural feature of the building is a light-well constructed at its centre.
Xeste 4. It is a magnificent three-storeyed building, the largest excavated up to now. All its facades are revetted with rectangular ashlar blocks of tuff. The fragments of frescoes that have so far come to light belong to a composition which adorned the walls on either side of the staircase at the entrance of the building, depicting life-size male figures ascending the steps in procession. It was in all probability a public building, judging from its unusually large dimensions, the impressive exterior and the decoration of the walls.
Finds from the excavations at Akrotiri are exhibited in the Museum of Prehistoric Thera.
ΠΗΓΗ: http://odysseus.culture.gr/