Το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας, το μοναδικό μουσείο στην Ελλάδα που είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στην τέχνη και τις αρχαιότητες της Άπω Ανατολής και της Ινδίας, στεγάζεται στο Ανάκτορο των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου.
Το νεοκλασικό αυτό κτίριο είναι κατασκευασμένο από πωρόλιθο Μάλτας και κτίστηκε ανάμεσα στα 1818 και 1823 επί Sir Thomas Maitland (1759-1824), πρώτου Αρμοστή των Ιονίων Νήσων, περίοδο κατά την οποία η Κέρκυρα τελούσε υπό βρετανική κατοχή (1814-1864). Ο Μαίτλαντ ήταν παράλληλα Μέγας Μάγιστρος του Τάγματος των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου. Στο Τάγμα αυτό οφείλει το όνομά του το Ανάκτορο. Το κτίριο, εκτός από μία ευρύχωρη κατοικία για τον Αρμοστή, χρησιμοποιήθηκε βασικά ως το βρετανικό διοικητικό κέντρο (Αρμοστεία). Παράλληλα, υπήρξε έδρα της Ιονίου Γερουσίας και, για κάποιο χρονικό διάστημα, της Ιονίου Βουλής, κυρίως, όμως, του Τάγματος των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου. Το Ανάκτορο σχεδιάστηκε από τον στρατηγό Sir George Whitmore (1775-1862), μηχανικό του αγγλικού στρατού και αρχιτέκτονα. Το 1864, μετά την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα, πέρασε στην ιδιοκτησία του ελληνικού κράτους, και από το 1928 στεγάζει το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου υπέστη πολλές φθορές. Το 1953 αποκαταστάθηκαν οι τρεις Μνημειακές Αίθουσες του πρώτου ορόφου. Το κτίριο συντηρήθηκε ξανά στα τέλη του 1992, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες της Συνόδου Κορυφής των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία πραγματοποιήθηκε στην Κέρκυρα το 1994.
Το Ανάκτορο αποτελείται από ένα τριώροφο οικοδόμημα σε σχήμα ”Π”, που ενώνεται, μέσω του εξωτερικού δωρικού περιστυλίου και δύο αψίδων, με δύο πλαϊνές πτέρυγες. Η κύρια είσοδος του Ανακτόρου οδηγεί στο ισόγειο, όπου επισκέψιμες είναι οι τρεις Αίθουσες των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου, η αίθουσα προβολών, και μία πέμπτη, η Αίθουσα των Συνεδριάσεων της Ιονίου Γερουσίας, με την αυθεντική της επίπλωση. Στον πρώτο όροφο κυριαρχούν η Αίθουσα του Θρόνου, η Αίθουσα των Συμποσίων και η Κυκλική Αίθουσα υποδοχής που τις ενώνει (Ροτόντα). Παράλληλα στις δύο πτέρυγες του πρώτου ορόφου αναπτύσσονται οι μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου. Στην ανατολική ή ονομαζόμενη Κινέζικη Πτέρυγα Γρηγορίου Μάνου εκτίθεται τμήμα της κινέζικης συλλογής, και στη δυτική, γνωστή ως πτέρυγα Νικολάου Χατζηβασιλείου, παρουσιάζονται εκθέματα από την Ινδία, τη Γκαντάρα (αρχαίο Πακιστάν), την Καμπότζη, το Σιάμ (Ταϊλάνδη), το Νεπάλ, το Θιβέτ και την Ιαπωνία. Οι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου προβλέπεται να καταλάβουν και το δεύτερο όροφο. Ήδη έχει ξεκινήσει η σύνταξη μελέτης για την Ιαπωνική συλλογή που θα αναπτύσσεται στη Δυτική Πτέρυγα. Επιπλέον προβλέπεται η δημιουργία προθήκης με οπλισμό Σαμουράι που θα τοποθετηθεί στο περιστύλιο του Α΄ ορόφου.
Συντάκτης
Δέσποινα Ζερνιώτη, αρχαιολόγοςΤο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας, το μοναδικό μουσείο στην Ελλάδα που είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στην τέχνη και τις αρχαιότητες της Άπω Ανατολής και της Ινδίας, στεγάζεται στο Ανάκτορο των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου.
Το νεοκλασικό αυτό κτίριο είναι κατασκευασμένο από πωρόλιθο Μάλτας και κτίστηκε ανάμεσα στα 1818 και 1823 επί Sir Thomas Maitland (1759-1824), πρώτου Αρμοστή των Ιονίων Νήσων, περίοδο κατά την οποία η Κέρκυρα τελούσε υπό βρετανική κατοχή (1814-1864). Ο Μαίτλαντ ήταν παράλληλα Μέγας Μάγιστρος του Τάγματος των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου. Στο Τάγμα αυτό οφείλει το όνομά του το Ανάκτορο. Το κτίριο, εκτός από μία ευρύχωρη κατοικία για τον Αρμοστή, χρησιμοποιήθηκε βασικά ως το βρετανικό διοικητικό κέντρο (Αρμοστεία). Παράλληλα, υπήρξε έδρα της Ιονίου Γερουσίας και, για κάποιο χρονικό διάστημα, της Ιονίου Βουλής, κυρίως, όμως, του Τάγματος των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου. Το Ανάκτορο σχεδιάστηκε από τον στρατηγό Sir George Whitmore (1775-1862), μηχανικό του αγγλικού στρατού και αρχιτέκτονα. Το 1864, μετά την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα, πέρασε στην ιδιοκτησία του ελληνικού κράτους, και από το 1928 στεγάζει το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου υπέστη πολλές φθορές. Το 1953 αποκαταστάθηκαν οι τρεις Μνημειακές Αίθουσες του πρώτου ορόφου. Το κτίριο συντηρήθηκε ξανά στα τέλη του 1992, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες της Συνόδου Κορυφής των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία πραγματοποιήθηκε στην Κέρκυρα το 1994.
Το Ανάκτορο αποτελείται από ένα τριώροφο οικοδόμημα σε σχήμα ”Π”, που ενώνεται, μέσω του εξωτερικού δωρικού περιστυλίου και δύο αψίδων, με δύο πλαϊνές πτέρυγες. Η κύρια είσοδος του Ανακτόρου οδηγεί στο ισόγειο, όπου επισκέψιμες είναι οι τρεις Αίθουσες των περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου, η αίθουσα προβολών, και μία πέμπτη, η Αίθουσα των Συνεδριάσεων της Ιονίου Γερουσίας, με την αυθεντική της επίπλωση. Στον πρώτο όροφο κυριαρχούν η Αίθουσα του Θρόνου, η Αίθουσα των Συμποσίων και η Κυκλική Αίθουσα υποδοχής που τις ενώνει (Ροτόντα). Παράλληλα στις δύο πτέρυγες του πρώτου ορόφου αναπτύσσονται οι μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου. Στην ανατολική ή ονομαζόμενη Κινέζικη Πτέρυγα Γρηγορίου Μάνου εκτίθεται τμήμα της κινέζικης συλλογής, και στη δυτική, γνωστή ως πτέρυγα Νικολάου Χατζηβασιλείου, παρουσιάζονται εκθέματα από την Ινδία, τη Γκαντάρα (αρχαίο Πακιστάν), την Καμπότζη, το Σιάμ (Ταϊλάνδη), το Νεπάλ, το Θιβέτ και την Ιαπωνία. Οι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου προβλέπεται να καταλάβουν και το δεύτερο όροφο. Ήδη έχει ξεκινήσει η σύνταξη μελέτης για την Ιαπωνική συλλογή που θα αναπτύσσεται στη Δυτική Πτέρυγα. Επιπλέον προβλέπεται η δημιουργία προθήκης με οπλισμό Σαμουράι που θα τοποθετηθεί στο περιστύλιο του Α΄ ορόφου.
Το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, αριθμεί περίπου 10.500 αντικείμενα τα οποία προέρχονται από δωρεές ιδιωτικών συλλογών. Τον πυρήνα του Μουσείου , αποτέλεσε η συλλογή του Γρηγορίου Μάνου (1850-1928), ο οποίος διετέλεσε πρέσβης της Ελλάδας στην Αυστρία. Στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα αγόρασε σε δημοπρασίες έργων τέχνης στη Βιέννη και, κυρίως, στο Παρίσι, 9.500 περίπου έργα κινέζικης, κορεάτικης και ιαπωνικής τέχνης ξοδεύοντας όλη του τη περιουσία. Το 1919 δώρισε τη συλλογή του στο ελληνικό κράτος με σκοπό τη στέγασή της στο Ανάκτορο των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου και την ίδρυση μουσείου. Το 1924 η συλλογή μεταφέρθηκε στην Κέρκυρα και την ταξινόμηση και καταγραφή της έκανε ο ίδιος ο συλλέκτης. Το 1926 αποφασίστηκε επίσημα η ίδρυση του Μουσείου με την επωνυμία ”Μουσείο Σινοϊαπωνικής Τέχνης”. Τα εγκαίνια έγιναν το 1928 και πρώτος ισόβιος διευθυντής ορίστηκε ο Γρ. Μάνος, ο οποίος πέθανε τον ίδιο χρόνο μέσα στο Μουσείο.
Η σινοϊαπωνική συλλογή του Γρ. Μάνου λειτούργησε ως μαγνήτης προσελκύοντας και άλλες δωρεές, όπως αυτή του πρέσβη Ν. Χατζηβασιλείου, το 1974, η οποία περιλάμβανε 400 έργα από την Ιαπωνία, την Κορέα, το Νεπάλ, το Θιβέτ, το Πακιστάν (Ελληνοβουδδιστικά γλυπτά της Γκαντάρα), την Ινδία, το Σιάμ και την Καμπότζη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αλλάξει ο αυστηρά σινοϊαπωνικός χαρακτήρας του μουσείου και να οδηγήσει στην αλλαγή του ονόματός του σε ”Μουσείο Ασιατικής Τέχνης”.
Το 1983 στις συλλογές του Μουσείου προστέθηκε και η δωρεά του Χαρίλαου Χιωτάκη η οποία αποτελείται από 380 αντικείμενα κινέζικης, ιαπωνικής και κορεάτικης τέχνης.
Παράλληλα, μεμονωμένα αντικείμενα δώρισαν ο Ι. Σινιόσσογλου, ο Π. Αλμανάχος και ο Ι. Κόλλας.
Museum of Asian Art
The Museum of Asiatic Art is unique in Greece and one of the most important of its kind in Europe. It contains some eleven thousand exhibits spanning the eleventh century BC to the twentieth century AD from a variety of Asian countries The greater part of the collection, more than ten thousand objects, come from China and Japan, while the rest come from Tibet, Korea, India, Pakistan, Nepal, Thailand and Cambodia.
The museum’s collections have grown through private donations. The most significant of these, which constituted the museum’s core, was the private collection of the diplomat Grigorios Manos, who served as Greek ambassador to France and Austria at the end of the nineteenth century. His collection contained over ten thousand five hundred objects including metal artefacts, pottery, wood-carvings, paintings, prints, weapons, sculpture and minor objects, from China, Korea and Japan. The second largest donation to the museum is the collection of N. Chatzivasileiou, former Greek ambassador to India and Japan. It comprises four hundred and fifty objects, mainly Korean and Japanese screens, and sculpture from India, Thailand and Pakistan (including Greco-Buddhist Gaddara sculpture). The collection of Ch. Chiotakis, a Greek merchant who lived in Holland for many years, is the third largest donation, with three hundred and forty one pieces of sixteenth to eighteenth century Chinese export porcelain. The smaller collections of Petros Almanachos, Iordanis Siniosoglou and Giannis Kollas are also noteworthy. The Siniosoglou collection includes Chinese furniture and pottery, and the Almanachos collection is Chinese porcelain and paintings, as well as three Persian carpets.
The museum is housed in the Saints Michael and George Palace (the Royal Palace), an imposing three-storied building and a fine example of neoclassical architecture, located at the northern end of the Spianada in the town of Corfu. The display rooms occupy the ground and first floors, and are largely under refurbishment. The Palace State rooms, namely the Senate Room on the ground floor, and the Rotunda, Throne Room and Dining Room on the first floor, all of which contain historical heirlooms and furniture from the period of the Ionian Senate, are open to the public. The west wing’s first floor, which houses the Japanese collection, is also accessible, as are the temporary exhibition rooms on the ground floor. Soon seven rooms containing Chinese artefacts on the east wing’s first floor will also be accessible. The museum’s exhibits are displayed not only as mere works of art, but in such a way as to illustrate both the similarities and differences of each country and period’s art. The museum also houses specialized conservation laboratories for paper, wood, pottery and metal, offices, storerooms, a photographic archive, a profuse library and a modern lecture hall.
The Museum of Asiatic Art functions as a Special Regional Service of the Ministry of Culture. Its aim is to protect and promote the cultural heritage of Asian countries as a national centre for the presentation and study of Asian art in Greece. The museum organizes temporary exhibitions and collaborates with other museums and scholars with similar interests; its priority for the immediate future is to organize educational programs and a series of lectures for the promotion of the Asian civilizations.
The core of the Museum of Asiatic Art was provided by Grigorios Manos, a Greek diplomat who served as ambassador in Paris and Vienna at the end of the nineteenth century. Manos was an enthusiastic collector of Asian artefacts mostly from China and Japan, but also Korea, Thailand, Cambodia and Tibet. He spent his entire fortune at auctions and amassed an enormous collection of ten thousand five hundred objects, which he subsequently donated to the Greek state under the condition that it would be displayed in a new museum created especially for it in the Saints Michael and George Palace (Royal Palace) at Corfu. The collection was moved to Corfu in 1924 and the collector himself undertook the classification of the artefacts. The museum was officially founded as the ‘Museum of Chinese and Japanese Art’ in 1926 and was inaugurated in 1927. Manos was appointed its first curator for life, but died destitute a year later inside the museum. After his death the museum remained closed for a short time and historian Spiros Theotokis was appointed temporary curator.
The museum was later enriched with new collections bequeathed by two Greek diplomats, Iordanis Siniosoglou (1952) and Petros Almanachos (1969). After ambassador N. Chatzivasileiou donated a large part of his collection in 1974, the museum was renamed ‘Museum of Asiatic Art’ to include the artefacts of other Asian countries. In 1979, Ch. Chiotakis, a merchant who spent many years in Holland, donated his collection of sixteenth-eighteen centuries Chinese export porcelain to the Corfu museum on condition that it was presented in a special room.
Gradually, the museum’s display rooms occupied the Palace’s entire first floor, with offices and laboratories occupying parts of the basement, ground floor and second floor. However, in 1992 the museum was closed and the Palace was refurbished in preparation for the 1994 summit meeting of the heads of state of the European Union. The building was handed back to the museum in 1997. In 2000 and 2001 the first temporary exhibitions took place, and the State rooms and Japanese collection opened to the public. The work for the display of Manos’s collection of Chinese artefacts in the building’s east wing is currently in progress. The Museum of Asiatic Art was overseen by the Eighth Ephorate of Prehistoric and Classical Antiquities until 2003, when it became an independent Special Regional Service of the Ministry of Culture.
ΠΗΓΗ:http://odysseus.culture.gr/Συντάκτης Δέσποινα Ζερνιώτη, αρχαιολόγος