Ο αρχαιολογικός χώρος καταλαμβάνει το πλάτωμα στην κορυφή του ομώνυμου λόφου, στο ΒΔ τμήμα της νήσου. Εκεί βρίσκεται η ακρόπολη της αρχαίας πόλης της Ιαλυσού, μιας από τις τρεις πόλεις-κράτη της αρχαίας Ρόδου, που πρωτοστάτησε στο συνοικισμό του 408/407 π.Χ. Από τα μνημεία της αρχαίας ακρόπολης σώζονται μόνο τα θεμέλια του δωρικού ναού της Αθηνάς Πολιάδος και του Διός Πολιέως, ανάμεσα σε κτίσματα των μεσαιωνικών χρόνων. Ήταν πρόστυλος εξάστυλος ναός, με τετράστυλο πρόναο εν παραστάσι. Στο σηκό του υπήρχε κορινθιακή κιονοστοιχία σε σχήμα Π που περιέβαλλε το λατρευτικό άγαλμα. Ο ναός χρονολογείται στο τέλος του 4ου αι. π.Χ., αλλά η λατρεία στο πλάτωμα ανάγεται τουλάχιστον στον 9ο αι. π.Χ. Κατά τον 5ο-6ο αι. μ.Χ. μέρος του ναού καταπατήθηκε από μεγάλη τρίκλιτη παλαιοχριστιανική βασιλική, της οποίας διατηρείται σε καλή κατάσταση το βαπτιστήριο.
Σε μικρό πλάτωμα που σχηματίζεται στην απόκρημνη ΝΔ πλαγιά του λόφου, περίπου 30 μ. χαμηλότερα από το νοτιότερο τμήμα του χώρου, κτιστή σκάλα οδηγεί στη Δωρική Κρήνη του 4ου αι. π.Χ., ένα από τα κομψότερα μνημεία της Δωδεκανήσου. Πρόκειται για κτιστό πώρινο στωικό οικοδόμημα σε σχήμα Π, με εξάστυλη δωρική κιονοστοιχία εν παραστάσι. Η σημερινή κατάσταση της κρήνης οφείλεται στην Ιταλική αναστήλωση του 1927-1928.
Στην αρχαιότητα η ακρόπολη ονομαζόταν Αχαΐα πόλις, ενώ μετά το Συνοικισμό ήταν γνωστή ως Οχύρωμα. Η σημερινή ονομασία Φιλέρημος ανάγεται στην όψιμη βυζαντινή περίοδο, από την οποία διασώζονται λείψανα οχυρού περιβόλου που έστεφε την κορυφή του λόφου. Κατά την ιπποτοκρατία (1309-1522) παρατηρείται μεγάλη οικοδομική δραστηριότητα στο χώρο, στην οποία οφείλεται και η εξαφάνιση πολλών αρχαίων μνημείων. Σε καλή σχετικά κατάσταση διατηρείται το μεσαιωνικό φρούριο στην Α πλευρά του χώρου, που αναστηλώθηκε επί ιταλοκρατίας (1912-1943).
Η πρώτη μεσαιωνική εκκλησία της Παναγίας, που ανάγεται στις αρχές του 14ου αι., αντικατέστησε παλαιότερο βυζαντινό ναό. Αργότερα, στον ύστερο 15ο αι., ενσωματώθηκαν στην αρχική εκκλησία δύο παρεκκλήσια με σταυροθόλια, αναστηλωμένα σήμερα. Στα στηρίγματα των τόξων του βορειότερου από αυτά σώζονται θυρεοί του μεγάλου μαγίστρου Aubusson, ενώ σε οξυκόρυφη κόγχη του νοτιότερου βρισκόταν η περίφημη εικόνα της Παναγίας της Φιλερήμου, παλλάδιο της ιπποτικής Ρόδου. Στην ίδια οικοδομική φάση ανήκει και το αναστηλωμένο κωδωνοστάσιο, που κτίστηκε στη θέση της μεσαίας αψίδας της παλαιοχριστιανικής βασιλικής.
Στα Δ του αρχαίου ναού υπήρχε, λαξευμένη στο μαλακό φυσικό βράχο, βυζαντινή κρύπτη (καμαροσκεπής δεξαμενή απ’ όπου ανέβλυζε το αγίασμα) που πρέπει να αποτελούσε μέρος δίχωρης βυζαντινής εκκλησίας, από την οποία σήμερα λείπει όλο το υπέργειο τμήμα. Αργότερα σφραγίστηκε η πηγή με το αγίασμα και η δεξαμενή μετατράπηκε στη μονόχωρη εκκλησία του Αγίου Γεωργίου του Χωστού, με δυτικότροπες τοιχογραφίες του 14ου αι.
H σύγχρονη εικόνα του αρχαιολογικού χώρου οφείλεται κατά πολύ στις ευρείας κλίμακας διαμορφώσεις και αναστηλωτικές επεμβάσεις των Ιταλών, που ενέταξαν το μεσαιωνικό ναό σε καθολικό μοναστήρι των Φραγκισκανών μοναχών. Σήμερα η αναστηλωμένη εκκλησία έχει μετατραπεί σε ορθόδοξο ναό της Παναγίας.
Archaeological site of Filerimos, Rhodes
The archaeological site occupies the level top of the Philerimos hill at the NW part of the island. This was the acropolis of ancient Ialysos, one of the three city-states of ancient Rhodes, leader of the initiative which resulted in the establishment of the ancient city of Rhodes in 408/407 BC. Of its buildings only the foundations of the temple of Athena Polias and Zeus Polieus survive, among structures of later periods. It was a hexastyle temple with a tetrastyle portico in antis. The interior contained a Corinthian colonnade framing the cult statue on three sides. It dates from the 4th c. BC, although worship on the plateau goes back to at least the 9th c. BC. In the 5th-6th c. AD part of the temple served as foundation for a large three-aisled Early Christian basilica, whose baptismal font is still preserved in good condition.
On a shelf of the steep SW slope of the hill, about 30 m. lower from the level of the south side of the plateau, a stone staircase leads to the Doric Fountain. Built in the 4th c. BC, this is one of the most graceful ancient monuments of the Dodecanese Islands. It is a sandstone arcaded structure built on an open square plan, fronted with a row of six Doric columns. The monument was restored under Italian rule in 1927-1928.
In Antiquity the acropolis was called Achaia polis, while after the Synoicism of Rhodes was known as Ochyroma (=Fortification). The modern name of Philerimos dates from Late Byzantine times and is contemporary with the vestiges of a defensive enclosure circling the top of the hill. The Hospitaller period (1309-1522) is marked by considerable building activity, which was responsible for the disappearance of much ancient construction. The medieval fort at the east end of the plateau is in fair condition, after an Italian restoration before World War II.
The medieval church of the Virgin on the site, dated to the early 14th c., replaced an earlier Byzantine church. In the 15th century two cross-vaulted chapels, now restored, were added to the church. The corbels of the north chapel bear the arms of grand master Aubusson, while a gothic niche in the south chapel sheltered the renowned icon of Our lady of Phileremos, the talisman of medieval Rhodes. The now heavily restored bell-tower, standing on top of the central apse of the Early Christian basilica, dates from the same period.
To the west of the ancient temple a Byzantine crypt was excavated out of the soft bedrock, containing a sacred fountain; it seems to have been part of a double church, which has almost completely disappeared. The fountain was later sealed off, and the attached cistern was turned into a chapel dedicated to St. George ‘Chostos’ which preserves interesting Western style14th c. frescoes.
The state of the site today owes a lot to large scale landscaping and restoration carried out by the Italians, who incorporated the medieval church into a monastery of the Franciscan Order. The restored church is now the Greek Ortodox rite Church of the Virgin.
ΠΗΓΗ:http://odysseus.culture.gr/